Visar inlägg med etikett stickat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stickat. Visa alla inlägg

lördag 31 juli 2010

Första plagget till Liv-Herman


Som ni kanske kommer ihåg så ska våra vänner få barn om ett par månader. Den Lill* ska heta Liv eller Herman därav heter h*n nu Liv-Herman. 1 tröja har jag äntligen knåpat ihop i alla fall. Den är stickad efter DET HÄR trevliga mönstret därm man stickar allt i ett stycke och alltså slipper montering, yey! Jag har använt mitt växtfärgade garn.

Att jag har hittat ännu en blogg med massor av scrapbooking videos. Klicka HÄR så kommer du till scraptime.

söndag 16 maj 2010

Blockat och klart (nästan i alla fall)

Nu är det bara tre trådar som ska fästas kvar...


Jag gjorde en extra rapport av mönstret och jag tycker att storleken är perfekt

Jag gillar att ha den så här draperad runt halsen

Mönstret är citron som är ett mönster från knitty men jag använde den svenska översättningen som finns HÄR. Garnet är köpt från underbara garnpaletten som har en massa handfärgat ullgarn. 

Jag är väldigt sugen på att sticka en till fast i grövre garn jag gillar inte riktigt håligheten i den som den är nu. Jag tyckte den var kul att sticka och jag gillar verkligen formen.

Här har solen lyst nästan hela dagen och det har varit spervarmt, helt underbart alltså. Hoppas ni också har haft en härlig lördag.

KRAM! 

fredag 7 maj 2010

Nu ska den bara blockas också....

Min citron som blev en lime alltså :-)

Hoppas fredagen blir underbar

KRAM! 

torsdag 18 mars 2010

Knytt-projekt 1

För ett litet tag sedan fick jag reda på att min bästa vän ska få en liten bebis, gissa om jag är glad? :-) Äntligen fick mitt växtfärgade garn en mening...

Färg-återgivningen är inte superbra, garnet är lite mer gulgrönt

Det ska bli en liten kofta. Jag hade stickat typ halva men så blev jag inte nöjd med ränderna så jag repade upp men nu är jag igång igen.

Hoppas ni har en skön kväll eller så kanske ni sover redan, KRAM!!!

fredag 19 februari 2010

restgarns-sjal


Minns ni min höstsjal? Hm, det blev visst inget med den. Nu har jag istället börjat på en restgarnssjal. Jag är inte helt säker på att jag gillar färgkombinationerna men kanske blir det bättre när det har hunnit bli större. Jag vill ha en myskänsla och lite "man tager vad man haver" Jag tänker därför använda mina rester av olika ullgarner och hoppas på det bästa. Den är helt rätstickad. Jag behövde ett riktigt "framför tvn" projekt där man inte behöver tänka så mycket eller vara uppmärksam.

Hoppas ni får en härlig fredag, KRAM /veronica

torsdag 11 februari 2010

Min tröja

Minns ni min gröna tröja som bara hade monteringen kvar i typ september? Nu har jag sytt den sista sömmen. Det tog bara sisådär 4mån för att jag skulle ta mig i kragen, hihi! Så här blev den i alla fall: 

Oh vad svårt det är att vara en snygg modell när solen lyser i ögonen... :-)




Den är stickad i drops alpacka efter DET HÄR mönstret. Enda problemet med den är att nederkanten rullar sig. Är det nån som har nått tips för hur jag kan göra för att lösa det?

Jag vill sticka fler tröjor men det går ju åt så mycket garn och det är ju så dyrt, grrrr!

Hoppas ni har det fint, kram/V



torsdag 21 januari 2010

Kaninfamiljen vill flytta

Alma, Oskar och deras små tycker att det böjar bli lite trångt här så de vill gärna flytta hemifrån. Alla figurerna är stickade till största delen av ekologisk ull. Kommentera här om du vill adoptera dom eller har några frågor 400:- för alla fyra kostar det (plus porto). SÅLDA!

Kram/Veronica

fredag 1 januari 2010

Nyårsmirakler

Oskar och Alma har fått tvillingflickor. Märta och Edith heter dom

Hela familjen är så glad åt sina två små mirakler

Märta är den mörka och Edith den ljusa

Båda flickorna väger 12 gram

Kram till er alla, hoppas ni får en riktigt fin start på året!

torsdag 31 december 2009

Mitt år i ord och bilder

När jag tänker tillbaka på det gångna året så minns jag nästan ingenting. Jag tänker därför göra en årssummering till för min egen skull:-) Jag har ju varit hemma hela året pga mina hälsobesvär men lite har jag väl gjort i alla fall, eller? Jag passar på att önska er alla ett gott nytt år här i fall att ni inte orkar läsa till slutet vilket är helt förståligt :-)

2009

Januari

Jag startade 2009 med framtidsångest. Jag mådde för dåligt för att söka nytt jobb eller att åka till Uppsala för att plugga klart. Jag akutsökte två nätbaserade kurser och kom in, så jag började läsa barn- och undomslitteratur via nätet. Ganska snabbt konstaterade jag också att jag hade blivit en garnsnobb, akrylgarn dög inte alls längre. Jag startade även en prenumeration hos ceative club där jag för första gången fick lägga händerna på scrapmaterial men paketet blev bara liggande för jag visste inte hur man kunde göra.

Det projektet som jag arbetade mest på denna månad var pläden (som fortfarande inte är klar... ooops!)

Februari

De första vårblommorna köptes egentligen in i slutet på januari men i februari frossade jag i ranunklar, tulpaner och små krokusar.  Jag pysslade nästan hela dagarna och jag började även arbeta med mitt fotoalbum. Jag började fundera på det där med scrapbooking och under de sista dagarna den månaden gjorde jag min första layout:

Och pläden fortsatte att växa:

Mars

Mars präglades av marsutmaningen där man endast ska använda material man har hemma. Det var kul utmanande. Jag bestämde mig för att prova på scrapbooking på allvar. Gillade jag det inte så skulle jag gå ur min klubb men ni vet ju hur det gick, hihi! jag stickade även min första spetsmönstrade sjal. tyvärr började jag få lite problem med mina armar och händer vilket gjorde att pysslandet tog lite länge tid, detta sitter i än men det börjar bli bättre :-)

April

I April flyttade vi till vår nya lägenhet där i trivs superbra. Det blev mycket inredningspyssel både ute och inne. Den första trädgårdsmusen föddes också, eller växte den upp i gräsmattan?

Maj

maj spenderade jag till största delen utomhus. Jag fixade i trädgården och handarbetade i solen. Jag påbörjade min första stickade vuxentröja och trädgårdsmössen förökade sig:

Jag köpte även en kurs via nätet i nålfiltning vilket resulterade i blomsterälvan Flora:

Juni

Juni var underbar med massor av handarbetande i solen. Jag påbörjade även min sommarkurs om Astrid Lindgren vilket var jättekul och utvecklande. För första gången åkte vi inte till Falun över midsommar pga min hälsa men vi hade det ganska mysigt ändå. Jag kom igång med scrapbookandet på allvar och min första tröja blev färdigstickad, monteringen blev jag dock klar med igår... så kan det gå. Mitt första scrapbookingprojekt som var en alfabetsbok fick fler och fler sidor.

Juli

i Juli växtfärgade jag garn. Det var jättekul och något jag absolut ska göra igen. jag var lite leden över att vi inte kunde åka på semester men vi hade det mysigt hemma också tillsammans. Jag startade en virk-along vilket gjorde mig på gott humör trots min onda mage :-)

Jag inredde även en scraphörna i pysselrummet eftersom scrapbookingen började ta mer och mer plats i mitt liv.

Augusti

den här månaden gick så oerhört fort. Jag satt ute såfort det blev sol och vi fyllde år. Jag filtade en present till älsklingen:

Scrapbookingen tog allt mer tid och jag skapade en speciell blogg till bara det. Nu har jag lagt ner den eftersom jag kände mig alltför kluven med två bloggar.

September

Jag påbörjade min nya nätbaserade kurs, litteratur och livsfrågor, den var tyvärr en stor besvikelse men snart är den slut. Det känns som att september flög iväg utan att nåt särskilt hände. Blåbärspojken Arvid som blev klar i Augusti sökte och fick ett nytt hem. 


Oktober

regn, regn, regn och tråkig litteraturkurs. Tiden flyger iväg men inte mycket händer i mörkret och blasket. Våra vänner flyttar till hus och får en liten filtad husmus:


November

Mörkt, mörkt, mörkt, trött, trött, trött.... Men ganska mycket pyssel blir det i alla fall. Jag virkar julklappskakor på löpande band och Oskar och Alma kanin föds.

Helt plötsligt är det första advent. Jag känner mig helt förvirrad, kan det verkligen stämma, är det inte flera månader kvar? Jag accepterar och njuter, jag älskar ju julen.

December

December börjar med en massa pyssel inför det stora piratkalaset när min underbara lilla systerson fyller 4år.

Resten av december ägnades åt tomteverkstad här hemma med alla klappar som skulle pyssas ihop.

Om ni fortfarande är kvar så vill jag hälsa gott nytt år igen. Ni betyder så mycket för mig.

Kram/V

onsdag 30 december 2009

Årssummering och tre i topp

För min egen skull har jag valt att skriva en liten årssummering här på bloggen, det är inget krav på att orka läsa, hihi! Jag har lånat frågor från fina Emelie som har DEN HÄR bloggen. I srapbookingvärlden är det också vanligt att välja sina tre favoritalster från året som gått. Jag har valt tre scrappade grejer och tre textilpysslade. 

Vad gjorde du 2009 som du aldrig gjort förut?
Skrev ett eget virkmönster 

Håller du dina nyårslöften och ska du ge ett för 2010?

Jag brukar ha svårt att hålla dom men de senaste åren har jag sagt att jag ska göra allt för att lyssna på min kropp så att jag blir frisk nån gång men det har väl gått sådär. Jag får väl avge samma löfte i år med.


Fick någon i din närhet barn?
Ja måååånga känns det som :-) fast inte i min närmaste närhet iofs

Dog någon i din närhet?
Nej :-)

Vilka länder besökte du?
Bara gamla Sveriget

Vad skulle du vilja ha 2010 som du saknade 2009?

Hälsa, både fysisk och psykisk

Vilket datum kommer du att minnas från 2009?

Dagen vi flyttade tänkte jag säga men jag minns visst inte datumet :-) Jag är inte så bra med siffror...

Vad var det största du åstadkom?
Att börja ta mina piller trots en massa biverkningar i början

Vad var ditt största misslyckande?
Uch sånt vill jag inte tänka på. Jag försöker ju allt jag kan att komma bort från såna tankar och leva i nuet istället.

Vems beteende förtjänade att firas?

Min D som alltid står vid min sida och tar hand om mig och älskar mig.


Vems beteende gjorde dig ledsen eller arg?

Jag minns inte nu, men det är väl bra? Antagligen är det nån politiker. Jag blir tokig på att ingen vill ta klimatfrågan på allvar och att inte alla människor kan få den hjälp de behöver.


Var tog det mesta av dina pengar vägen?

Pysselgrejer, pysselgrejer, pysselgrejer!

Vad gjorde dig jätte-, jätte-, jätteexalterad?
När vi fick en ny lägenhet

Vilken låt kommer alltid att påminna dig om 2009?

Musikalen children of eden har jag lyssnat en massa på

Bästa filmer 2009?
Vi har sett massa bra film men mitt minne är aldeles för kort...

Vad önskar du att du hade gjort mer av?
Träffat syskonbarnen

Vad önskar du att du hade gjort mindre av?
Oroat mig 

Favorit-TV-program?
Grey's Anatomy och Desperatehousewives 

Vilken var den bästa boken du läste?
Oj,oj,oj sååå många men jag har nördat ner mig i twilight-serien totalt trotsatt jag först tyckte att den var barnslig, nu har jag läst hela serien två gånger :-)

Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag väcktes med sång, frukost och tillhörande fotmassage. Fick fina presenter och behandlades som en drottning hela dagen av fina D. Gäster fick vi i dagarna ikring, på själva dagen tog jag det bara lugnt och åt min favoritglass tre gånger.

Hur skulle du beskriva din stil 2009?
Myskläder! Jag har ju mest bara varit hemma och inne.

Hur höll du dig ifrån att bli galen?
Det gjorde jag inte, hihi men D hjälper mig att bli heltokig i alla fall.

Vem saknar du?
Mina skolvänner från gymnaiet och från Vadstena

Vem var den bästa nya personen du träffade?

Lilla Fredrika, bebisar vinner alltid.

Lärde du dig något nytt under 2009?
En massa nya scrapbookingtekniker och en massa andra sakersåklart

Vad vill du lära dig under 2010?

Att hantera min oro 

Mina tre scrapbookingalster jag är mest nöjd med

Ett kort till min mamma. 

En massa fina papper fick vara med i lapptäckes-tekniken

jag älskar verkligen att scrappa i rosa


Mina tre handarbetesalster jag är mest nöjd med


Min första spetsstickade sjal

Blåbärspojken Arvid somär nålfiltad

Det nyaste tillskottet Vendela

Hoppas ni har en underbar dag, kram/V