söndag 29 mars 2009

Så här nålfiltar du en kyckling... eller två



Det här behöver du:

  • Gul, orange, svart och vit ull
  • Filtnålar i de storlekar du känner dig bekväm med. Jag använder mellan och fin nål
  • En sticka eller rundstav
  • Filtunderlag

Kropp

  1. Börja med en bit gul ull som du håller i handen.
  2. Ta tag i ullen.
  3. Vik över tummen.
  4. Nu får du en fin kant.
  5. Vik in den vänstra kanten så att du får ett hörn.
  6. Vik in den högra kanten så att du får ännu ett hörn.
  7.  Vik ned mitten, fortsätt sedan på samma sätt (hörn, hörn, mitten). Vik så att ullen blir kompakt.
  8.  Nu har ullen en äggform. Håll hårt så att den inte löses upp och lägg den på underlägget och börja filta. Filta gör du genom att hacka nålen i ullen en massa gånger runt om hela formen som då blir fastare och fastare. Akta dig för nålen den är extremt vass.

Nu ska den se ut så här:

Huvudet

  1. Ta lite mindre ull än till kroppen.
  2. Vik på samma sätt som förrut ned mitten, hörn, hörn och upprepa detta.
  3. Spara lite lös ull på slutet, detta underlättar fastsättandet av huvudet senare.
  4. Lägg den på plattan och börja filta.
  5. Huvudet ska vara filtat ganska hårt annars blir det inte så bra när man ska sätta dit ögonen. Bred ut den lösa ullen som finns i istället för hals på huvudet. 
  6. Ta kroppen och huvudet och bred ut den lösa ullen runt kroppen och börja filta fast det genom att filta fast den lösa ullen. 
  7. Stick även några gånger rakt igenom huvudet ner i kroppen. Fortsätt att filta tills du känner dig nöjd med formen. Ju mer du filtar på ett ställe ju fastare och mindre blir det. Du kan även lägga på mer ull om du tycker att det blir för lite någonstans. Jag lade till exempel på mer ull vid huvudet eftersom jag tyckte det blev lite litet. Linda då bara lite ny ull runt och filta fast det.

Vingar

  1. Ta en bit gul ull och rulla den kring en tunn strumpsticka eller någon annan pinne.
  2. Lossa den försiktig från pinnen, lägg den på plattan och börja filta så att det blir vingformat och fast.
  3. Filta fast vingen på kycklingen.
  4. Gör en vinge till. Om du som jag har gjort huvudet lite för litet kan du sätta fast lite mer ull genom att linda runt och sedan filta fast.
  5. Ungefär så här ser kyckligen ut nu

Näbben

  1. Ta en liten bit orange ull och linda den kring en tunn strumpsticka eller nån annan pinne
  2. Dra försiktigt loss den från pinnen och lägg den på underlaget och börja filta. När den är ganska fast lossar du den försiktigt från underlaget och filtar igen på andra sidan. Fortsätt så tills du känner dig nöjd. När du har filtat så att den är fast kan du försiktigt använda dig av en sax om du vill ansa den lite mer. Vik sedan näbben på mitten och stick några gånger längst kanten.
  3. Filta fast näbben på kycklingen genom att sticka fast den rakt igenom näbben och runt om.

Ögon och fötter

  1. Ta lite svart ull och rulla en liten kula i handen. Filta fast kulorna som ögon på kycklingen. Kulan blir mindre när du nålar fast den men börja med lite och sätt fast lite till om du vill ha större ögon. Sätt eventuellt dit en mindre bit kula i ögat också
  2. Jag tyckte att min kropp blev för stor men det löser jag genom att filta den lite till.
  3. Rulla en bit orange ull till en kula. Lägg på plattan och filta till en rund platta, detta är en fot
  4. Filta fast fötterna på kycklingen

Kam


  1. Ta en bit orange ull och linda runt en strumpsticka eller annan pinne
  2. Lossa från pinnen och filta den på underlaget
  3. Filta fast på kycklingen genom att sticka runt om hela och även rakt igenom på några ställen

Om du vill ha din kykling lite dunigare kan du lägga på ett tunt lager ull som du filtar fast lite försiktigt. Ansa sedan med en sax för att få det som du vill.

Att nålfilta är lite som att arbeta med lera blir det fel så är det bara att forma om eller forma mera. Man kan också om man är stark nypa bort t.ex. ögonen efter de är fastnålade om man inte blir nöjd. Sedan är det bara att först lägga på mer gul ull och sedan göra nya ögon. Genom att variera ögon och näbbar får kycklingarna olika uttryck. Man kan ju också göra dom i olika storlekar.

Vikningen jag visar i början är inte nödvändig. Man kan egentligen bara börja nåla i en liten klump ull. Genom att vika den pressas luften ut och det krävs MYCKET mindre filtning innan den blir fast. 

Lycka till!


14 kommentarer:

Heimlaga sa...

Vilken gullig liten kyckling, och vilken bra steg för steg beskrivning! Få se om jag kommer mig för att pyssla till/under påsken

Häxan Sytant sa...

Vilken bra beskrivning. Jag ska skriva ut den direkt imorgon när jag kommer till jobbet. Perfekt påskpyssel för mina slöjdelever. De kommer ju alltid på i sista stund att de vill göra påskpynt. Denna borde de hinna på en lektion.

od Andulky sa...

Wow vilken bra beskrivning!

Anonym sa...

Åh... dom var ju bara för söta. Får ta mej ner till stan och köpa ull. Din enkla och utförliga beskrivning måste ju bara testas. Tack

Sunna sa...

Tack snälla du för en jättebra beskrivning, köper man färgad ull i hobbyaffär eller?

Roblin sa...

Imponerande söta och vilken detaljerad beskrivning!
Nu kanske man får börja med ullpyssel - också! :)

Sofia-Sobeide sa...

Så söta kycklingar! Tack för beskrivningen, har aldrig nålfiltat men kanske jag borde pröva nån dag.

Viktoria sa...

Jättesöta! Och vilket jobb du gjort med beskrivningen :)

m sa...

Vilka fina kycklingar! Jag har aldrig nålfiltat förut, men köpte ull och nålar för ett tag sen för det ser så kul ut. Beskrivningen ser så bra ut, så nu kan jag se hur man ska göra. Tydligt! Synd bara att jag inte köpte mer färgad ull på symässan idag.

isabelle sa...

jättesöta kycklingar, pedagogisk beskrivning oxå :) väldigt inspirerande blogg du har!

Beatrix82 sa...

Nemen vilka sötisar! Jag känner mig som jordens lataste unge när jag ser hur ambitiös du är!! Men fint blir det! Ska du lägga ut nån kyckling på din webshop? Eller det har du kanske redan gjort?

Kram/ Bea

Tomtan sa...

En riktig handbok... Kanske till och med jag skulle prova....

Ida´s kreativa sa...

Å herregud vad det såg invecklat ut, iallafall för mig som aldrig har provat filtning, men ack så söta kycklingar det blev! :)

Borgmästaren sa...

Vad roligt att du beskriver hur man gör. Tack vare din beskrivning förstår jag precis. Att sedan göra det är ju en annan sak...