torsdag 14 januari 2010

Virkalong del 5



Nu är det dags att virka armar. Armarna är något pilliga men jag är säker att ni klarar det ändå, det är bara att försöka hålla ut :-)

Armar

Starta som vanligt med en ring eller 2lm Virka med hudfärgat garn

1. Virka 4fm i ringen eller den 2a maskan från nålen

2. 2fm i varje =8

3. *1fm, 2 fm i nästa*=12

4. 1 fm i varje, fäst starttråden

5. *1fm, 2tills i nästa*=8

6-13. 1fm i varje (om du virkar den enkla varianten byter du till vitt i sista maskan på sista varvet)

14. Svår: gör en kant (new color over old one) Använd samma teknik som när du virkade byxbenen.  Lätt: virka ett varv fm med vitt

15-17 1fm i varje

Armarna är inte ihopsnörpta upptill. Det ser nog bara så ut på bilden.

Imorgon ska vi virka en kjol. Hoppas ni får en riktigt mysig fredag, kram /Veronica

14 kommentarer:

Kajsa sa...

Hmm - jag förstår inte riktigt!
När jag har bytt till vitt så är jag helt med på att jag ska virka tre varv med vitt, åtta maskor per varv.
Men sen? Det ser ut som om dina armar har "snörpts ihop", alltså att du minskat innan du har avslutat?

Eller, har jag tänkt helt fel? Hjälp, tack!

MammaPuhStickar sa...

Vilken färg börjar man med? Vit eller beige? Håller med Kajsa, det ser ut som du fyllt armarna och sen snörpt ihop! Jag brukar virka den svåra så vad menar du med att -gör en kant? Här behövs mer förklaringar.

Saannis - Fru & Blivande Mamma sa...

"Gör en kant" antar jag att det är samma metod som man gjorde benen i. Vad jag förstår av beskrivningen så virkar man beigefärg först och sen på varv 13 den sista maskan byter du till vitfärg (om man virkar enkel variant). Annars om du virkar den svåra varianten så byter du färg i v14.

Kajsa sa...

Jag är övertygad om att man börjar med beige -
det är i det beiga man ser den utbuktning som blir när man ökat till 12 maskor och sen minskar till 8.

När man ska byta färg tippar jag på att man ska göra "new color covers the old one" -
jag gjorde nämligen den andra först och då hamnade det vita såklart på insidan om det beiga. Bara att göra om...

MammaPuhStickar sa...

Tack, då ska jag också börja om.

Kajsa sa...

Tja, alltså - jag är ju inte säker på att jag har tänkt rätt.
Men, eftersom jag ändå börjat gissa så fortsätter jag också...efter varv 15-17,
kan det vara så att man helt enkelt minskar enligt principen '2 maskor tillsammans' fyra gånger och drar igenom tråden,
och till sist syr igenom de fyra maskorna som är kvar, liksom baklänges? Jag testar. :-)

Veronica Tingvall sa...

Oj, oj, oj, ursäkta alla oklarheter jag la ut inlägget mitt i läggningen av systersonen så det blev lite rörigt. jag ska genast uppdatera så att det blir lite klarare. Fråga igen om det är nåt :-)

MammaPuhStickar sa...

Tack,nu klarnade det och efter upprepning blev det rätt. Längtar redan efter nästa del.

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Nu är jag klar med alla delarna, hon kommer bli supersöt med sin kjol imorgon :)

Jag gillar verkligen detta mönster!

Kramar :)

pysselsara sa...

Nu är jag klar med alla delarna, och ser fram emot nästa del! Ska bli kul att se hur slutresultatet blir.

Pia P sa...

Jag är inte riktigt nöjd med armarna.Jag får ingen "kant" mellan det hudfärgade och vita. Jag virkade i yttre maskbågarna med det vita och fortsatte sedan att virka som vanligt men antagligen ska jag inte göra så eftersom det inte blev en kant. Någon som har förslag på hur jag ska göra istället?

Lotte sa...

Pia P: Jag använde mig av tekniken "new color covers the old one" Titta noga på bilderna i länken under benavsnittet så förstår du nog. Jag tyckte texten var svår att förstå men jag satte mig med virkningen framför datorn och då gick det bra. ;) Lycka till!

Veronica Tingvall sa...

Ja, precis så är det, Använd "new color covers the old one" som beskrivs här: http://mygurumi.blogspot.com/2009/03/how-to-add-new-yarn.html

Det kan vara lite trixigt att förstå men tar man det bara lugnt och stegvis så går det nog att tyda. Man börjar alltså med att virka en luftmaskekedja som man sedan virkar fast kring armen. Lycka till och fråga på om det är något.

Pia P sa...

Tack för hjälpen, Lotte och Veronika. Nu är armarna också färdiga.
Då är det kjolen nästa som gäller, ser framemot det.