söndag 31 januari 2010

Februari-docka, del 1

Nu är det dags att börja och den här gången får ni se vad det är ni virkar :-) Det är en liten kärleksbacill:

Fler bilder kommer under veckan. Bakom ryggen håller han en liten kärlekspresent, vad det är tänker jag inte avslöja än, hihi!

Vi börjar med att virka huvud, ni som virkade januaridockan kommer att känna igen det mesta.

Det finns tre sätt att börja på, magisk ring, 4lm sammanbundna till en ring eller 2 lm där man börjar virka i andra maskan, Välj det som passar dig bäst. Just till den här figuren har jag använt mig av 2lm så jag skriver det från och med nu men som sagt, välj själva. Allt virkas i spiraler så man börjar direkt varv på varv utan några smygmaskor. Efter varje ökning och minskning skriver jag ut hur många maskor ni bör ha. Saknas det en eller har du en för mycket så är det ingen katastrof, minska eller öka då bara en extra på nästa varv.

fm= fast maska

sm=smygmaska

lm=luftmaska

tills= tillsammans

*...*= upprepa varvet ut


Huvud

Virka med hudfärgat garn

1. Gör 2lm och virka 5fm i den andra lm från nålen

2. *Virka 2fm, i varje m* = 10

3. *1fm, 2fm i nästa* =15

4. *2fm, 2fm i nästa* =20

5. *3fm, 2fm i nästa* =25

6. *4fm, 2fm i nästa* =30

7-11. 1fm i varje, fäst sedan trådsnutten du startade med högst upp på huvudet

12. *4fm, 2tills* =25

13. *3fm, 2tills* =20, stoppa huvudet ganska fast

14. *2fm, 2tills* =15

15-16. 1fm i varje

17. *2fm, 2fm i nästa* =20

Klipp av tråden och fäst den, stoppa lite till så huvudet och halsen är fast.

Som vanligt hoppas jag att ni frågar om det är något ni inte förstår eller nåt som verkar konstigt, det kan ju faktiskt vara fel i mönstret om nåt verkar skumt.

På tisdag virkar vi ben.

Kram/Veronica

23 kommentarer:

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Men åååhh så söt :D ska bli kul att virka denna sötnos!

Kajsa sa...

men oooh.. så kul.. en liten kärleksbacill.. är precis vad jag behöver.. =)
kramen

Sockergrynet sa...

Men åh vilken sötnos!! Det här måste jag vara med på!!

Anette sa...

Men vilken liten söt sak. <3 Du är så duktig på att virka små söta figurer och allt möjligt. Hur har du lärt dig allt detta pyssel?

ha en fin start på denna vecka

kramar @nette

LottaB sa...

Så underbar.
Jag hoppas att jag hinner virka flera stycken så att jag kan smitta många i min närhet på Alla hjärtans dag. (annars får jag sprida smittan vidare senare, för det verkar orättvist om inte denna lilla bacill ska få stor spridning)

Jättestor kram från Lotta

sunpan sa...

Kan bara hålla med!! Denna gång är jag med från början. Det ska bli så kul!
Lena

Sunna sa...

Vad duktig du är tjejen

mosteringalisa sa...

Det ska bli roligt att virka denna lilla kärleksbacill som omväxling tll alla förkylningsbaciller som härjar i vårt hus just nu.:)

Alla kan sy sa...

Jag tänkte inte satt mig och virkat huvudet nu, men det bara blev så ändå. Tjejerna sover middag, och jag glömde tesilen i teet, så nu får jag koka nytt till mig.

Vad kul det ska bli att hänga med den här gången. Har börjat med januari, men den är inte helt klar. Lägger ut bilder ikväll (tror jag :).

Kajsa sa...

Men hjälp så söt! :-)

Millasew sa...

Vilken sötnos!! Denna ska jag börja på när dottern och jag kommer hem från stallet!!

Nettan sa...

Den sötaste bacill jag nånsin sett! Går och hämtar virk-korgen genast :-)

Annan sa...

sötis, det blir till att leta på lite hudfärgat garn, annars ska det nog gå galant :) Tack för ditt engagemang!

Min januaridocka ser du här sa...

Åh, en sån bacill tar jag gärna till mitt hjärta.
Januaridockan är äntligen färdig, ser anorlunda ut än andra men sån är jag.

sussot sa...

Jag ska genast sätta igång, den var helt otroligt charmig o söt!

Fru Rehn sa...

Åhh, så söt. Ska bli så kul att göra den!!!!

Agneta sa...

Söt! Dags att ta fram virknål och garn.

Drutten sa...

Åh, vilken söt. Det är inte ofta man känner att man faktiskt vill ha en bacill, men nu så... :-D

Soili sa...

Du min skapare va gullig den är,
den bacillen vill man ha många av.
Här ska spridas baciller :)

duBedåre sa...

Oh, den var søt! Et ekte lovebug!

elisabet sa...

Klar med min uppgift
ser fram emot morgondagns

Lotte sa...

Det är så kul... Längtar till nästa del.

Lena sa...

Jag vill vara med den här gången.
Vet precis var denna sötnos ska få sitta.
Januarisdocka var också jättefin, den får jag ta och göra senare.
Nu ska jag börja med kärleksbasillen.