tisdag 24 februari 2009

Jag och min mössa









Det är inte lätt att ta kort på sig själv, särskilt inte utan att se stel ut...

Igår fick min ugglemössa göra premiär på en tur till konsum. Jag märkte då att den inte satt så bra som jag trodde (och hoppades på) att den skulle göra. I morse repade jag därför upp toppen på mössan och stickade om den så att den blev lite mindre toppig. Jag har alltid så svårt att få till sista biten.  Efter det sydde jag i fleece-foder. Jag gjorde det på det enkla fusk-sättet där man klipper kilar lite här och var. Det kanske inte är det snyggaste men det funkar.  När jag var klar med detta märkte jag att mössan inte satt åt så mycket som jag ville. Glappar den för mycket vid öronen blir det ju kallt. Det fick därför bli en nödlösning, så jag satt i ett resårband längst ner i kanten på mössan. Nu sitter den faktiskt bra. Nu väntar jag bara på ögonen från panuro sedan är mössan helt klar.

Det känns lite jobbigt att jag fortfarande inte har lyckats att helt göra en bra mössa utan nödlösningar och utan att bli lite missnöjd...  Jag får väl helt enkelt sticka en till snart. jag antar att övning ger färdighet.

Tack för alla fina kommentarer på förra inlägget. Det var jättekul att se att fler skulle fasta på något sätt. 

Hoppas ni får en skön kväll.

Kram/V

Min faste-dagbok

Idag var ju första dagen på min fasta, även fast det egentligen är sista dagen före fastan men jag firade fet-måndag igår istället med rabarberpaj. Det har i alla fall gått bra idag (vore ju lite pinsamt annars..). Jag har varit på en cykeltur och promenad i solen och inte ätit några sötsaker. Jag har även förundrats över hur många gånger per dag jag egentligen tänker "Åh det måste jag köpa!"  Men idag har jag motstått. 

12 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Vilken söt flcika i en söt mössa.
Kram Lotta

Evas sida sa...

Hejsan! Första gången jag är här och läser, du har en väldigt mysig blogg. Jag ska också sticka mig en mössa, har lite svårt för dem, har alltid huvan på mig. Ha en bra tisdag kväll och välkommen in till blogg/Eva

MiA sa...

Supercharmiga kort! Så söt du är :)
Kram

od Andulky sa...

Vilket underbart kort!!

Anonym sa...

Åh, mössan är jättefin, den ser verkligen härlig ut! Och vaddå nödlösningar? Kreativitet skulle jag kalla det! Jag har fixar oftast med det jag stickat på ett eller annat sätt. Lite resårtråd och i en slapp basker, lite rynk på oplanerade ställen osv. Det är en del av processen :)

Helene sa...

Du är så söt som en sockertopp!
Jättesöt mössa :)

kram Helene

sanna sa...

Vad fin mössan blev! och härliga kort på dig :)

Anonym sa...

Så söt du är i mössan!

Anonym sa...

Så söt du är i mössan!

Anonym sa...

Så söt du är i mössan!

Anonym sa...

Så söt du är i mössan!

pysselmamman sa...

Mössan blev jättebra! Att ta kort på sig själv är inte alltid lätt!