söndag 8 februari 2009

Det här är Tuva-Li




Hon är 20 cm lång när hon sitter och stickad av akrylgarn (tyvärr). Eftersom jag inte använde det garnet som skulle användas blev hon inte alls lik möstret som jag köpte HÄR. Designern heter Alan Dart men jag vet inte ens om man kan kalla det för hans mönster längre :-). Han har i alla fall helt fantastiska mönster till salu så gå in och titta om du vågar, de är svåra att motstå. Jag faller alltid för sådana här stickmönster men jag tycker egentligen inte att de är så roliga att göra har jag upptäckt. Det blir aldrig som det ska bli och det är svårt att få till detaljerna. Så här ser orginalet ut:

Jag känner mig i alla fall ganska nöjd med resultatet och önskar Tuva-Li välkommen till världen. Jag vet inte vad jag ska göra med henne riktigt bara. Funderade lite på att sälja henne men var går gränsen för copywrite egentligen. Jag har ju inspirerats av och följt Alan Darts mönster till stor del men ändå har jag ändrat ganska mycket  och satt min egen prägel på henne. Hur resonerar ni kring det här med mönster och copywrite?

Imorgon ska jag städa här runt soffan i vardagsrummet. Det ligger garnsnuttar, virknålar, stickor, nålar, broderigarn, garnnystan och mycket mer överallt här. Det blir alltid så här när jag avslutar ett sånt här projekt. 

Hoppas ni får en god natt innan veckan börjar, Kram/Veronica

22 kommentarer:

Mia sa...

Jag tycker att din blev sötare än orginalet, jättegullig liten tjej.

Kram Mia

FrökenC sa...

Åhh... hon blev ju jättesöt!!!

Jag jobbar som församlingsassistent i en ganska stor stadsförsamling här i Sundsvall. Från öppet kyrkis ända upp till ungdomsgruppen som hos oss heter Hosea. Det är ett jätteinspirerande jobb som du vet, men kan vara rätt slitigt också! Så du ska bli präst! Skoj, jag har funderat på om jag skulle omskola mig till diakon eventuellt, men då måste jag läsa in sjuksköterska eller socionom som det ser ut idag. Vi får väl se vad de kommer fram till när de gör om i utbildningskraven framöver... Hoppas i alla fall få tillgodoräkna mig mina etnologistudier ev även kulturantropologin... Men den är nog svårare! Läser/läste du med några västerås-stiftare?? Jag är ursprungligen från Sala så i hjärtat är jag nog alltid västerås-stiftare ändå!!

Kram och godnatt

sanna sa...

Men oj så söt!

Marie sa...

Vad gullig hon blev Tuva-Li :)

Jag vet inte vad det står om copyright på den sidan, men oftast brukar det ju vara att man får sälja det färdiga alstret men inte mönstret.

Hoppas att du har det bra.

Kram M

svartanova sa...

Jättefin!
Själv får jag aldrig till det när jag ska sy ihop olika delar.

Trevlig måndag!
Kram

Botti sa...

Vad fin hon är! Åh, vad du é duktig! Kan ju inte sticka alls jag, så ett sånt projekt är helt oövervinnligt i mina ögon! Hel impad är jag!!!

kram
/B

Carolina sa...

Jättefin! Jag är djupt imponerad över att du lyckas ro sådana projekt i hamn så fort.

♥ Fyra årstider sa...

vilken lite sötis.
Kram Lotta

Beatrix82 sa...

Kära nån vad duktig du är!! Vilket tålamod!
Jag tror att du kan sälja Tuva-Li utan några problem - blev dock osäker när du skrev om det, så kanske bäst att kolla upp vad som gäller.

När det gäller recept så skickar jag gärna - men vad vill du ha recept på? Jag antar att fiskrätten och kebaben går bort... men riset är ju veganskt och tsatsikin kan du säkert "översätta" till något som du kan äta. Kram

od Andulky sa...

Jättefin!!! Vilket jobb!

Skaparstigen sa...

Jag är jätte imponerad! Tycker nog också att din var bättre. Kollade som hastigast på sidan, fanns mycket snyggt, men det är nog mycket träning innan jag skulle klara nåt sånt, tyvärr.

Jag har också dålig koll på vad man får och inte får när det gäller sånt. Så hoppas nån som har stenkoll svarar här!

Sagofe sa...

Jättesöt! Henne ska du vara nöjd med :-)

Har tyvärr inte heller någon koll på det där med cpyright, hoppas det löser sig.

Kram

Helene sa...

Veronica!!
Den var ju helt underbart söt!
Lilla Tuva-Li..:)
Den var mycket finare tycker jag. Du är, som jag har sagt förut, jätteduktig!!

Kram till dig och Tuva-Li

fale artut sa...

Den är verkligen Jättegullig, står sig bra mot originalet!

Anonym sa...

Din docka blev ju superfin! Och vilka fina pumpor du har på din sida.

á Yeliqa sa...

Åh vilken bedårande liten varelse:) Blev ju alldelens kär!!! Tycker att du har lyckats väldigt bra med Tuva-Li

Vida sa...

Superfin!Surfade runt och kom till din blogg och kan inte låta bli att kommentera en så bedårande skapelse...

Ha en skön måndag!

Vida

Beatrix82 sa...

Vad tyckte du förresten om laptopfodralen virkade av plastband? Se länken på min blogg. Jag har även ytterligare lite bloggfrågor till dig...
Hur 17 får man till en besöksräknare?? Och hur får man bloggen att inte se så...hm , avlåång ut? Utan bredare? KRAM

frisky frog sa...

Åååååh, hon är helt underbar! Jag har också tittat på hans mönster, men kan inte bestämma mig... men nu blir jag sugen igen, när jag ser att det faktiskt går.
/Ha en fortsatt bra vecka!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Oj va många kommentarer du får! Lika många som Magnus Uggla ungefär. :)
Ja jag ser verkligen fram emot ekolådan. Jag tror vi kommer vara duktiga på att äta upp. Vi har varit grymma på att skrapa ihop måltider av det vi har hemma den senaste månaden.
Ni kan ju ta en liten låda varannan vecka. Då borde ni få i er allt.
Kram

Anonym sa...

Såååå ljuvlig!

Cantina sa...

Sååå SÖT!!!
Hoppas att allt är bra med dig!