måndag 29 juni 2009

Lite tips innan starten och svar på frågor

Jag antar att de flesta som hänger på redan kan virka men ifall att det är någon modig som vill lära sig eller någon som har glömt bort kommer här en liten virkskola.

För att virka en trädgårdsmus behöver du kunna göra:

Start ögla

Lägg den korta garnänden under den långa...

... och stick in nålen i öglan. Dra den långa änden genom öglan och drag åt.

Öglan skall kunna glida på nålen. Detta är den 1:a maskan.

Luftmaskor (lm)

Lägg tråden om nålen och drag igenom. Fortsätt virka luftmaskor till önskat antal.

Smygmaskor (sm)

Stick nålen genom maskan, lägg tråden om nålen och drag igenom båda maskorna. 

Fasta maskor (fm)

Stick nålen genom nästa maska (a)

Lägg tråden om nålen och drag igenom (b)

Lägg tråden om nålen igen och drag genom båda maskorna. (c)
virka ihop 2 fastmaskor genom att göra nertag i 1:a maskan, omslag och drag garnet genom maskan (2 öglor på nålen). Stick nålen i nästa maska, omslag och drag garnet igenom (det är nu 3 öglor på nålen)...
...gör ett omslag och drag garnet genom alla 3 öglorna på en gång.
Alla bilder har jag helt fräckt lånat från garnstudio. Där kan du lära dig mer. Vill du se en liten film om hur man gör de olika momenten kan du klicka på rubrikerna.
Någon har frågat varför jag inte lägger ut hela möstret och det kommer jag att göra på slutet. Tanken är nu att jag provvirkar delarna en sista gång innan jag visar dom på bloggen. Eftersom jag kan virka så lite i taget nu när jag har ont i armarna tyckte jag att det var kul att göra så här.
Någon frågade också om det går bra med en större virknål och huvudsaken är att det blir tätt annars ramlar fyllningen ut. Storleken beror ju helt på garnet och hur hårt du virkar men det blir inte riktigt snyggt om det blir stora hål.
Jag kommer att besvara alla frågor så här i blogginlägg eftersom det kan vara något som alla är intreserade att få svar på.
Hoppas ni har en härlig dag. Eventuellt återkommer jag med en färdig liten ull-pojke i kväll :-)
Kram/V

1 kommentarer:

Paradiset Kaos sa...

Tack för att du la ut hur man gör när man virkar. Jag vet en kille som ville lära sig virka för något år sedan, men det rann ut i sanden för jag kunde inte lära honom eftersom han är vänsterhänt. För skojs skull klicka jag på din rubrik och vad fick jag se på filmen: jo att man kunde klicka för vänsterhänta.
Vad glad jag blev när jag fick se det, nu ska jag bara visa honom det.
Tack igen!