onsdag 1 oktober 2008

Vantstickning och tröstpaj

Idag har jag fortsatt att sticka på min fingervante. jag stickar i mitt favorit garn för tillfället, marks & kattens eco baby ull. Det blir sådär. Det är svårt att få till rätt storlek och nu när jag håller på med fingrarna är det lite pilligt. Men jag ska väl inte döma den förrän den är klar... det värsta med vantar och sockor är att man måste sticka två likadana. Min inspiration sviker alltid efter den första, då har jag ju gjort det där och vill börja på ett nytt projekt.
   
Imorgon ska jag på gastroskopi... Hu! vilken ångest. för att trösta mig själv lite bakade jag en paj. Eftersom vi inte hade nog med äpplen blev det hälften äppelpaj och hälften banan-blåbär-jordguppspaj eftersom jag hade en påse frysta smoothie frukter. Nedan följer i alla fall mitt favorit recept på smulpaj. Jättegott och väldans enkelt. receptet är hämtat från någon slags receptbok för barn som vi använder på jobbet.

SMULPAJ
    

     

  • 2dl havregryn
  • 2dl mjöl
  • 1 1/2dl socker
  • Margarin
Rör ihop alla torra ingredienser, häll över frukten eller bären (sockrade och eventuellt kanelade) Hyvla sedan margarin över pajen så att margarinet täcker allt. Grädda i 225 grader i ca. 20min.

0 kommentarer: