lördag 13 september 2008

Sopplunch

Idag åt vi soppa till lunch. Tanken var att jag skulle hahällt upp soppan i en termos och att vi sedan skulle ätit den i skogen i solskenet. Men när soppan var klar så var det bara moln på himlen så det blev till att äta innomhus istället. Inspirationen till soppan fick jag från ett recept ur veckans östergötatidning men som vanligt gjorde jag om receptet lite efter eget tycke och vad som fanns i skåpen. 

Thai-inspirerad soppa:

  • 1 hackad gul lök
  • 3msk finhackad färsk ingefära
  • 1/2 finhackad röd chili
  • 1 morot skuren i tunna atavar
  • 1 röd paprika i små kuber
  • 4 "bollar" djupfryst bladspenat (vet inte hur många gram)
  • 1 hackad tomat
  • 1/2 blomkålshuvud i småbuketter
  • 2 grönsaksbuljongtärningar (biofoods använder jag)
  • 2tsk mald koriander
  • 2tsk spiskummin
  • 1tsk gurkmeja
  • ca 1/2 citron
  • 100g fullkornsnudlar (blue dragons är äggfria)
  • ev lite kikoman soja


Fräs löken. Lägg i alla kryddor och bladspenaten (som gärna får vara tinad, min var dock djukfryst) fräs spenaten tills den är tinad och allt vatten är borta. Tillsätt tomaten, moroten och paprikan och fräs ett tag. Häll på 1l vatten och tillsätt buljongen. Låt koka ca 5min. Tillsätt blomkålen och låt koka i ytterligare 5min. tillsätt nudlarna och låt sjuda tills de är mjuka. Smaka av med pressad citron, salt, ev soja (och om det är något mer du saknade i smaken) min chili var inte så stark så jag kryddade även lite med santa Marias chili.lime-krydda.

Servera med bröd och hummus

 Hummus:

  • 1 Brurk kikärtor
  • olja (gärna kallpressad rapsolja)
  • ev. Lite vatten
  • 1/2 citron
  • salt och peppar

Mixa kikärtorna tillsammans med så mycket olja (ev, lite vatten om du inte vill använda så mycket olja) att det blir en krämig, ganska tjock konsistens. Ha i pressad citron (jag gillar mycket citron), salt och peppar. Smaka dig fram tills det blir så som du vill ha det sedan är det klart.

0 kommentarer: